Blog: Sascha - Waarom?
Hallo, ik ben Sascha Eikelenboom. Sinds afgelopen zomer loop ik stage bij KomKids Advies. Deze stage loop ik voor mijn opleiding Pedagogiek aan de Hogeschool Rotterdam, waar ik op dit moment in mijn derde jaar zit. Ik heb gewerkt als gastouder, en sinds een jaar geef ik karateles aan kinderen van 5 tot 12 jaar en Tigers aan kinderen van 2 tot 4 jaar. Voor mijn werk en studie houd ik mij bezig met de ontwikkeling en opvoeding van kinderen. Ik vind het ontzettend belangrijk dat kinderen zichzelf durven te zijn en dat ze voor zichzelf op durven te komen wanneer dit nodig is.
Waarom waarom?
"Sascha, waarom gaan we boodschappen doen? Waarom moet je eten kopen? Waarom moet je eten? Waarom gaan we lopen?" Zo krijg ik op een dag tientallen waarom-vragen van mijn vierjarige nichtje. Alles wil ze weten. Iedere ouder herkent waarschijnlijk in meer of mindere mate deze fase bij zijn of haar kind. Maar waar komen al deze waarom-vragen nou eigenlijk vandaan en wat moet je ermee?
Peuters willen graag de wereld ontdekken. Ze zijn ontzettend nieuwsgierig en willen graag alles weten en onderzoeken. Deze ‘exploratiedrang’ is nodig voor het ontwikkelen van de zelfstandigheid van je kind. Je kind moet namelijk leren hoe het iets vast moet maken of dat je de kachel niet zomaar aan mag raken, omdat deze erg warm kan zijn. Dit ontdekken gaat samen met het stellen van allerlei waarom-vragen. Door het stellen van deze vraag, zullen ze er al snel achterkomen dat er nog veel meer te ontdekken valt. Je kind zal waarschijnlijk ook met hele aparte vragen naar je toekomen. Ook voor deze vragen is het belangrijk dat je ze probeert te beantwoorden.
Het stellen van al deze vragen hangt samen met de taalontwikkeling van je kind. Een peuter maakt al snel zinnetjes van twee of drie woorden, zoals ‘hond lopen’ of ‘hond eten’. Wanneer je kind vier jaar is, worden deze zinnen al gauw uitgebreid. Het stellen van de vragen begint vaak met ‘wat’ of ‘wie’, omdat dit korte woordjes zijn die ze goed kunnen onthouden. Deze zinnen worden al vrij snel uitgebreid naar het stellen van de grote ‘waarom-vragen’. Kinderen komen er erg snel achter dat ze, door het stellen van deze vraag, hele andere antwoorden krijgen die ze eigenlijk veel leuker vinden. Echter, begrijpen kinderen niet altijd het antwoord dat je ze geeft. Het is belangrijk dat je een antwoord kort en bondig houdt. Kinderen willen niet altijd echt weten waarom iets zo is, maar ze vinden het gewoon leuk dat ze een klein gesprek met papa of mama kunnen voeren. Waar je kind voorheen iets moest aanwijzen of laten zien, kan het nu iets aangeven door het stellen van vragen of verbaal te verwoorden wat ze willen of willen weten.
Af en toe stelt mijn nichtje een vraag die ik niet helemaal begrijp. Dit kan een vraag zijn waarvan ik denk dat deze totaal anders is dan waar we mee bezig zijn, of een vraag die ze niet helemaal heeft afgemaakt. Wanneer ik haar vraag wat ze bedoelt, geeft ze geen antwoord meer. Voor kinderen in deze leeftijdsfase is dit helemaal niet raar. Kinderen begrijpen zelf niet altijd wat ze vragen en op het moment dat jij vraagt om verduidelijking, snappen ze al helemaal niet waar jij het over hebt. Wat je wel kunt proberen is om toch antwoord te geven op de vraag die ze gesteld hebben. Wanneer je het antwoord op een vraag niet weet, is het niet erg om te zeggen dat je het niet weet. Je kunt immers niet alles weten.
Wanneer je een kind hebt dat erg slim of hoogbegaafd is, loopt de ontwikkeling betreft de waarom-vragen iets anders. Deze kinderen hebben vaak andere en ook diepere interesses in een bepaald onderwerp. Dit zorgt ervoor dat je waarom-vragen specifieker zullen zijn en naar mate het kind ouder wordt, ook moeilijker. Zelf zul je niet altijd antwoord hebben op al deze vragen. Wil je meer weten over slimme kinderen en hoogbegaafdheid? Dinsdag 12 januari '16 vindt de workshop ‘Help, mijn kind is slim!’ plaats in de Bibliotheek Schiedam. Klik hier voor meer informatie.