Berlijn - donderdag 26 april 2018
De avonturen van Denise en Mirjam.
Donderdag, 26 april 2018 - door Aimée en Claudia van Dak Kindercentra
Om 7.00 uur ging de wekker. Nadat wij om de beurt gedoucht hadden en een ontbijtje om de hoek aten, stonden wij om 8:30 uur beneden, om opgehaald te worden door Anke en Christine naar onze nieuwe Kita. Deze keer op weg naar de Kochstrasse met Ursula, Aimee, Claudia, Jolanda en natuurlijk Puk.
Daar aangekomen werden we hartelijk begroet door Miriam Lasch, de unitmanager. Dolblij was ze met de Haagse Hopjes die Jolanda voor haar had meebracht. Wij discussieerden gezamenlijk over de verschillen en overeenkomsten van de werkwijzen in Berlijn en Nederland. Zo hebben zij in Berlijn de Tüf die o.a. speelgoed en speeltoestellen controleert. Zij schijnen strenge eisen te hanteren net zoals de GGD. Echter, de Tüf kijkt niet naar het pedagogisch vlak.
Om 10.30 uur zijn wij naar de nabijgelegen Grundschule gegaan om daar meer te weten te komen over hoe de BSO functioneert in Berlijn.
Na de rondleiding door de school blijkt dat de werkwijze van de BSO en school heel erg verschilt met die van ons. De BSO-leiding is afwisselend klassenassistent en pedagogisch medewerker. In elke klas is er dus een leraar en een pedagogisch medewerkster. De kinderen krijgen een aantal uren les en een aantal uren vrije tijd, om en om. Er zijn geen aparte lokalen voor de BSO. Leren en spelen gebeurd in dezelfde lokalen. Naar ons inziens een nadeel. Voordeel is wel dat er maar kleine klassen zijn. De onderbouw 17 kinderen en de bovenbouw 25. Voordeel is wel dat er veel aandacht is voor de kinderen. Opvallend is dat 90 % van de kinderen tweetalig zijn. De openingstijden van school en BSO is van 6.30 uur (dan wordt er Frühstück aangeboden) tot 18.00 uur, mochten ouders daar behoefte aan hebben. Maar blijkbaar wordt daar niet veel gebruik van gemaakt.
Terug naar de Kita. Wat maakt de Kochstrasse nou zo speciaal!
Men voelt zich erg welkom doordat men in alle talen wordt verwelkomt. Alle informatie is aanwezig in alle talen.
Er is bijv. een speciaal “Familiencafe” waar ouders elkaar steunen, voor hulp met invullen van formulieren en “inburgering”.
Claudia was specifiek geïnteresseerd in de taalontwikkeling. Zij kon vandaag dus mooi in gesprek met Franziska Heiber, de leerkracht voor taalontwikkeling. Aimée heeft d.m.v. het DAK-memoriespel nieuwe Duitse woorden geleerd en andersom hebben de kinderen Nederlandse woorden geleerd. Ursula zat met haar neus in de spelletjes en boeken voor Sprachförderung. Jolanda was samen met Puk in contact met de kinderen.
Na een dag met vernieuwde inzichten, was er een gezellige afsluiting samen met de Duitse- en Nederlandse collega’s.